19oktober

Deze week verscheen ‘Dit is Content marketing’, het nieuwe standaardwerk over content marketing dat Michel Libens schreef samen met collega’s Bart Lombaerts, Wouter Temmerman en Koen Denolf. Een nieuw standaardwerk is meer dan welkom net nu Covid-19 veel bedrijven de noodzaak van straffe content marketing heeft doen inzien.

door Michel Libens

Stijgend belang van content marketing

De vier auteurs van ‘Dit is content marketing’ beschikten niet over een glazen bol, maar beseften bij het schrijven tijdens de lockdown meteen dat ze hun nieuwe boek in een nieuw tijdperk op de markt zouden brengen. Want terwijl onze economie op een krimp van 10% afstevent, stelden ze vast hoe veel bedrijven hun investeringen in content marketing behielden of zelfs opvoerden.

Die evolutie weerspiegelt zich ook in het onderzoek dat ACC, de vereniging van communicatiebureaus, uitvoerde. Voor de discipline content marketing zijn er enkele opvallende resultaten. Zo bleek uit het ‘You and Corona’-onderzoek dat de meeste gespecialiseerde bureaus evenveel of net meer werk hadden, in tegenstelling tot andere communicatiebureaus. Gevraagd naar de toekomst gaan zowat alle content marketingbureaus uit van een vooruitgang of minstens een status-quo. Met deze evolutie springt content marketing in België mee op de internationale trein. Buitenlands onderzoek toont een vergelijkbare evolutie van het belang van content marketing als discipline. 

Basis voor de toekomst

Deze grotere interesse en het feit dat het voor iedereen intussen duidelijk is dat content marketing een hoeksteen in de communicatie van bedrijven en organisaties is, zorgt voor de nood aan een nieuw standaardwerk, dat de lijnen uitzet voor bedrijven die de komende jaren verder willen groeien in content marketing. Net daarom staken de auteurs vier jaar na hun eerste gezamenlijke boek ‘Content marketing – van marketeer tot uitgever’ opnieuw de koppen bij elkaar.

Het resultaat is een boek dat de verschillende fasen van een content marketingtraject behandelt, geïllustreerd met meer dan 200 cases. Mede door interviews met wereldautoriteiten in dit gebied is het een werk dat zowel beginners als experts zal aanspreken.
Michel Libens: “We legden het boek nog voor het van de drukpersen rolde al voor aan enkele toppers uit ons vakgebied. Het doet plezier om te merken dat het daar alvast in de smaak valt." Zo schreef Jasper van Zandbeek (Zandbeek): “'Dit is content marketing’ is het beste boek dat ik ooit las over content marketing. Een standaardwerk dat thuishoort in de boekenkast en vooral het brein van iedere moderne marketeer. Een diepe buiging voor de auteurs en het monnikenwerk dat zij verrichten.”

Auteur en CEO Michel Libens over het boek 'Dit is content marketing'

Meer informatie: ditiscontentmarketing.be