Hoe content marketing zich perfect leent om te communiceren over duurzaam ondernemen. Dat lichtte Michel Libens, CEO Propaganda toe bij Lisbeth Imbo in Sustainable Stories, een talkshow opgezet door de studenten van AP Hogeschool. Waardevolle stappen zetten in duurzaam ondernemen is iets waar alle bedrijven zich nu over buigen of al succesvol implementeren.
Vier bedrijven leggen in de talkshow uit hoe zij duurzaam ondernemen en hoe ze dit verhaal vertellen via content marketing: Ecover met haar ecologische schoonmaakproducten, de restjesapp Too Good To Go tegen voedselverspilling, de Go Green, Go Clean aanpak van kledingketen JBC en Komrads, de meest duurzame sneakers ter wereld. Michel Libens vertelt waarom content marketing super relevant is om dit verhaal te brengen en mensen te helpen om betere keuzes te maken.
Michel Libens: “Deze Belgische bedrijven zijn voorbeelden en koplopers van het slim gebruik van content. Dat is de illustratie van de omslag die volgens ons volop bezig is in communicatieland. Waar merken vroeger om ter hardst riepen ‘ik was het witst, koop mij!’, doen ze nu meer inspanning om hun verhaal te vertellen en om authentiek te zijn. Ze willen mensen iets meegeven dat hen vooruit kan helpen. In plaats van sell, sell, sell, is het nu tell, tell, tell. En dat is des te relevanter als het om duurzaamheid gaat.”
Q: Merken zetten meer en meer in op hun eigen kanalen: ze communiceren via hun winkel, via nieuwsbrieven, hun app ... Hebben de traditionele media afgedaan?
Michel Libens: “Niet helemaal, het is wel zo dat content aan een forse opmars bezig is. Waarbij merken stoppen met alleen maar te praten over hoe goed hun product is. Dat is het oude model via de traditionele media. Als we met content aan de slag gaan, gaan we in de schoenen van de consument staan. Welke gevoelens, problemen, aspiraties heeft hij of zij? Waaraan kunnen we appelleren? In de content marketingwereld stappen we af van doen alsof dat de wereld perfect is. Omdat we eerlijk, authentiek en transparant willen zijn en zeggen hoe de zaken ervoor staan, ligt de weg open om over duurzaamheid te communiceren. Dan kom je snel uit bij het vertellen van je verhaal en dat gebeurt beter en makkelijker op eigen media.”
Omdat we eerlijk, authentiek en transparant willen zijn en zeggen hoe de zaken ervoor staan, ligt de weg open om over duurzaamheid te communiceren.
Q: Verhalen vertellen, hoe waarachtig is dat?
Michel Libens: “Net als jij en ik zijn consumenten reclamemoe. We hebben een mechanisme ontwikkeld om traditionele reclame te skippen. Als de storytelling niet verder gaat dan enkel een mooi verhaaltje, dan haken consumenten evengoed af. We zien een evolutie van storytelling naar truth telling: bedrijven doen moeite om te vertellen wie ze willen zijn, hoe ze er nu voor staan en hoe ze je kunnen helpen. Vanuit het hart, vanuit de buik, zonder filter.”
Q: Zetten bedrijven meer en meer de stap naar content marketing?
Michel Libens: “Content marketing zit inderdaad in de lift. En recent stellen we vast dat door corona merken het nog belangrijker zijn gaan vinden om hun authentieke verhaal te brengen en (toekomstige) klanten willen helpen in plaats van snel iets te verkopen. Ze gaan nadenken: waar zijn mensen mee bezig? Jij en ik willen namelijk bewuste keuzes maken. Merken die dat goed begrijpen, slagen erin hun verhaal zo te brengen dat ze ons te helpen de beste keuzes te maken. Die zij vervolgens aanbieden.”
Lees hier meer over hoe Carrefour, Cartemundi, MyTrustO en JBC inzetten op duurzaamheid.