Contentdistributie binnen content marketing is essentieel om je content te laten renderen. Maar nog al te vaak investeren bedrijven in het maken van goede content zonder daar ook een goede distributiestrategie tegenover te zetten. Dit is nochtans een grote reden waarom content niet altijd leidt tot de gewenste conversies. Hoe maak je met contentdistributie dan een verschil? En hoe garandeer je dat?
Een goede contentdistributie is belangrijk omdat je wil dat je content meteen resultaten oplevert, zeker als je een groot budget investeert in je content. Anders is het zonde van die dure fotoshoot of die blogposts waar je zoveel uren in hebt gestoken. Uit een studie van de European Content Marketing Association (2019) blijkt dat Europese respondenten slechts 19% van hun marketingbudget uitgeven aan contenttdistributie. Nochtans erkennen ze dat het samen met een goede contentstrategie de belangrijkste succesfactor is.
Wat je ook uitgeeft aan contentdistributie nu, het zal allicht te weinig zijn.
In de VS zien we een heel ander verhaal. Daar spendeert men 20% van het budget uit aan contentcreatie en 80% aan distributie. Is Amerika dan een voorbeeld van hoe het moet? Niet noodzakelijk, aangezien Amerika ook gewoon veel groter is en dus meer nood heeft aan distributie. Maar het geeft wel aan dat het geen kwaad kan om het marketingbudget evenwichtiger te verdelen tussen contentcreatie en contentdistributie. Hoeveel dat precies is, hangt natuurlijk af van hoe groot je budget is.
Er wordt voor contentdistributie nog steeds overwegend gekozen voor socialmediakanalen, blogs en nieuwsbrieven. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat die kanalen ook voor iedereen geschikt zijn, of zelfs dat je een aanwezigheid moet hebben op elk kanaal. De essentiële stappen om de juiste kanalen te kiezen voor je contentdistributie zijn de volgende:
Je kiest een kanaal niet omdat het populair is, maar omdat je doelpubliek het gebruikt. Je moet ook geen aanwezigheid hebben op elk kanaal. Het is beter om te focussen op een paar kanalen waar je weet dat je doelpubliek aanwezig is en deze onderhoudt.
Belangrijk om te onthouden is dat je bij een opstartfase best niet te veel kanalen tegelijkertijd inzet. Volg de 90/10-regel en zet 90% van je tijd in op één of een beperkt aantal kanalen waar je een groot bereik hebt. Met de overige 10% kan je gaan experimenteren op andere kanalen.
Het POE-model (paid, owned en earned media) fungeert als goede basis om je keuze tussen kanalen te maken. Paid media zijn de media waarvoor je betaalt om je content te verspreiden. Owned media zijn de kanalen die je als bedrijf zelf beheert. Earned media bestaat uit de zichtbaarheid en aandacht die je genereert in de vorm van mond-tot-mondreclame, shares, likes, retweets, comments etc. Owned media werkt het beste in combinatie met paid en earned media.
Paid media amplifiëert je bereik, je earned media geeft je geloofwaardigheid.
De keuzes die je maakt omtrent je kanalen, bepalen in grote mate hoe succesvol je contentdistributie zal zijn. Met het gericht toepassen van het POE-model op je marketing funnel, kan je conversie garanderen. Maar blijf meten en optimaliseren, want wie zijn distributietactiek als vanzelfsprekend neemt, kan morgen al vergeten zijn.
Neem zeker contact op met fabio.gilio@propaganda-group.be.