Cera, met 400.000 vennoten een van de grootste coöperaties in België, lanceerde begin oktober een straffe campagne met als doelstelling zinvol werk te geven aan mensen met een beperking in zorgateliers. Getekend: Propaganda.
Samen met haar 400.000 coöperanten (of zoals Cera het zelf noemt: vennoten) bouwt Cera aan een duurzame, solidaire samenleving. Die missie uitdragen naar zowel de eigen achterban als naar een groot publiek dat de Cera-coöperatie niet of minder goed kent, is de achterliggende doelstelling van een nieuwe verbindende campagne.
Cera werkt voor dit project samen met 37 graden. 37 graden is een coöperatie die de brug slaat tussen zorg, creatie en de consument. Zij zorgen voor de verbinding tussen alle notenkrakken: de vennoten van Cera, de zorgateliers en de perser. Coöperanten uit de regio's Demerland en West-Limburg werden uitgenodigd om zo veel mogelijk walnoten te verzamelen, in hun eigen tuin, bij familie of vrienden of bij buren in de straat. Die noten kunnen worden ingeleverd in een uitgekiend netwerk van lokale zorgateliers waar mensen met een beperking ermee aan de slag zullen gaan: noten kraken, pellen, sorteren, enz. Nadat de walnoten tot olie zijn geperst, verpakken de ateliers het artisanale eindproduct opnieuw met de grootste zorg. En kan Cera een lekker én maatschappelijk verantwoord eindproduct te koop aanbieden aan haar vennoten. Zo realiseren de ateliers nieuwe inkomsten en bouwen vennoten van Cera mee aan een betere samenleving.
Het campagnevoorstel van Propaganda haalde het in een competitie die Cera voor dit ambitieuze communicatieproject had opgezet. Het verband tussen de vennoten van Cera en het eindproduct, walnootolie gemaakt door kwetsbare mensen in zorgateliers, resulteerde in een simpel, maar krachtig idee: iedereen die meedoet, die betrokken is, is een echte "krak" (red.: uitblinker, iemand die ergens echt goed in is). De Notenkrakken en bijhorende walnootolie - gemaakt door een bende krakken - waren geboren!
Een simpel maar geraffineerd ontwerp van een walnoot met een krak erin, is het meest herkenbare en terugkerende grafische element in heel de campagne. De noot zet de toon in de branding!
In de ware geest van een coöperatie, creëerde en ontwikkelde Propaganda samen met het communicatie- en projectteam van Cera en 37 graden, de volledige branding en content voor de Notenkrakkenactie en realiseerde de verschillende campagne-elementen: website, direct mail, e-mailing, social media video's en posts, persmateriaal, logo & branding, packaging design, leaflets, folders, labels, vouchers, signalisatie, enz.
Voor de uitrol van de campagne dit jaar schakelde Cera zowat alle beschikbare kanalen in. Een direct mail (postkaart) die Cera-vennoten aanzet om in hun dorp of gemeente een Notenkrak te worden, vormde de basis van de bekendmaking, gevolgd door enkele e-mailings en sponsored ads op de sociale media van Cera. Aan de zorgateliers werd vooraf kant-en-klaar gemaakte sociale media content bezorgd die ze op hun beurt via hun eigen sociale media konden verspreiden. Een breed opgezette perscampagne naar zowat alle media in de testregio's maakte de Notenkrakkenactie ook bij een niet-Cera publiek bekend.
Al deze inspanningen zorgden voor veel traffic naar de website van Cera waar geïnteresseerden een Notenkrakkenpakket met een raapzak, info over hoe walnoten te rapen en een voucher voor een gratis proefflesje Notenkrakkenolie, konden aanvragen. Vandaag zijn al meer dan 600 pakketten aangevraagd en verstuurd, een groot succes volgens Cera, waarmee nu al bewezen is dat de campagnedoelstelling wordt gehaald: de Cera Notenkrakken verbinden mensen.
Dit najaar loopt de Cera Notenkrakkenactie als een testproject in twee regio's: Demerland en West-Limburg. Binnenkort evalueert Cera de resultaten en wordt een opschaling naar meerdere regio’s bekeken.
Gepersonaliseerde direct mailing (postkaart, A5) naar de Cera vennoten in de regio's West-Limburg en Demerland. Met een uitnodigende teaser die inspeelt op het competitiegevoel, worden prospecten aangezet om mee te doen aan de Notenkrakkenactie en een raappakket aan te vragen.
Op de deelwebsite die alle informatie over de campagne centraliseert, kunnen geïnteresseerden hun Notenraappakket aanvragen: een raapzak om noten in te verzamelen, een leaflet die de opzet van de campagne verduidelijkt en een geschenkvoucher, goed voor een gratis flesje Notenkrakkenolie, bij inlevering van de noten in een zorgatelier of bij een van de Cera-vennoten die bereid was om inzamelpunt te zijn.
Om de offline communicatie te versterken realiseerde Propaganda ook mee de online elementen: copy voor de website, video’s, banners, e-mailings en sponsored ads voor de sociale media.